Thursday, February 24, 2011

Lamanya tak UpDate


Tiba2 malam ni teringat pula nak jengok2 blog sendiri...maklumlah selama ni asyik seronok baca blog orang. Lamanya tak update blog...Oklah, nak citer tentang apa yg terjadi malam ini. Balik dari jumpa kawan lama dalam pukul 11 malam, teringat pulak kandang arnab yang belum dicuci. Memang rutin setiap hari balik dari keje saya akan bersihkan kandang dan beri makan minum arnab sekali. Cuma hari ini sebab sampai rumah pun lewat nak dekat pukul 7, maklumlah hujan sekitar kl ni paham2 jelah..jalan sesak.tengah siap-siap nak solat maghrib kawan lama dari sungai petani sampai ajak jumpa lepas maghrib jadinya kene tangguh dulu kerja-kerja selengaraan rutin tu...heheheh...Ok la panjang pulak nak citer. Straight to the point.Saya nak citer tentang salah seekor arnab saya yang menghadapi masalah pertumbuhan gigi tidak sama ataupun tidak dalam keadaan sempurna yg dikenali sebagai "MALOOCLUSION". Patut la selama ini arnab yang seekor ni air liur dan sisa makanan terlekat pada dagu, bibir dan juga kaki hadapan. dan kadang2 dia akan mendongakkan mukanya apabila hendak mengunyah makanan. Saya tidak menyedari langsung masalah ini walaupun dah 4 bulan saya memelihara arnab tersebut. Entah kenapa malam ini saya terpikir untuk memeriksa arnab tersebut. Kesian saya melihatnya ..rupa2nya selama ini dia menanggung kesakitan dan kesukaran untuk makan. Bulu bahagian bawah leher bergumpal, lembab dan mengeluarkan bau tidak menyenangkan. Lantas saya mengambil tindakan segera. Bulu tersebut saya buang dengan menggunakan gunting dan didapati bahagian tersebut telah dijangkiti fungus. Gigi arnab yang panjang tersebut saya potong dengan menggunakan plier(playar)dan semasa keje memotong tersebut dijalankan arnab tersebut duduk diam dan tidak meronta..Seolah-olah paham yg sakit yg dideritai selama ini akan hilang selepas rawatan tersebut. Bahagian yang dijangkiti fungus tersebut saya rawat dengan semburan 'Fungus Killer'.
Apa yang saya dapat pelajari dari pengalaman ini ialah pentingnya kita bersikap peka dan sensitif terhadap binatang peliharaan kita. Selalu memeriksa tahap kesihatan dan keadaan binatang peliharaan kita. Jika binatang peliharaan kita menunjukan kelainan dari biasa, segera siasat apakah sebabnya. Kita seharusnya bertanggungjawap kepada haiwan peliharaan kita bukan sahaja dari segi makan minum tapi meliputi semua perkara seperti kesihatan, keselesaan, kasih sayang dan sebagainya.Ok lah..cukup sampai setakat ini.. jumpa lagi untuk artikal akan datang...Asalamualaikum w.b.t..

3 comments:

  1. gigi arnab tu cabut terus ker??? braper btng?? camner arnab nk mkn???

    ReplyDelete
  2. saudara Arnab Rayyan: 2 batang gigi arnab bahagian hadapan yg bentuk mcm taring tu saya potong dengan cutter( plier) dan ditinggalkan setakat untuk keperluan dia mengunyah makanan.

    ReplyDelete

Search This Blog

Followers

About Me

My photo
saya sukakan kehidupan yg ringkas, cukup ada kemudahan asas...tpt tinggal, makanan, kereta yg boleh berfungsi dgn baik suasana masyarakat yg harmoni....